”Influencers visar att second hand inte är något äckligt”

Trender, priser och hållbarhet är det som präglar ungdomars tankar när de ska shoppa kläder. Det som väljs att prioriteras innan nästa köp är också det som påverkar vår miljö mot rätt eller motsatt riktning. Orosmomentet för många ungdomar blir att de har svårt att balansera att hållas tillbaka av sin strama ekonomi samtidigt som tanken på hållbarhet är viktigt men likaså att leva upp till de växlande modetrenderna.

– Jag handlar mycket second hand, ur konsumtionsperspektiv känns det renare för att man vet hur mycket nyproducerade kläder slängs och returneras. Second hand är verkligen framtiden, det är så som jag tror man kommer att konsumera för vi kan inte fortsätta som vi gör, säger Maya Arvo, 23, arbetssökande.

Maya har handlat second hand ända sedan hon var tio år gammal både för att det är ekonomiskt sparsamt och som en aktivitet med sin mamma. Hon beskriver barndomen med begagnade kläder som skamfylld på grund av hur andra runt omkring såg på second hand, idag är hon glad att många fler ser nyttan med det.

Ökad popularitet

2017 gjorde Naturvårdsverket en undersökning på ungdomar i åldrarna 16–30 som skulle visa deras förutsättningar till hållbar konsumtion. Deltagarna delades upp i fyra kategorier och delades in efter hur mycket eller lite kläder de köpte. Den minsta gruppen var de som handlade second hand och stod för 14 procent av deltagarna. I en ny undersökning av Myrorna 2022 framkom det att fyra av tio svenskar handlar second hand där majoriteten är ungdomar. De senaste fem åren har alltså hållbar konsumtion växt bland svenska ungdomar. En av anledningarna till detta är den ökade marknadsföringen som online second hand-butiker har bidragit med såsom Sellpy, Plick och Tradera. De håller i stora event och använder sig också av influencers som når ut till flera miljoner svenskar för att marknadsföra de olika butikernas tjänster och fördelar.

– Jag märkte tydligt när man slutade se second hand som något äckligt, Plick och Sellpy gjorde det mer trendigt, men jag märkte också att det hade börjat bli dyrare, inte att man blev snål men en topp på Myrorna kunde kosta 80 kronor medan en ny på Gina Tricot kostade 100 kronor.

Genom att öka sina priser blev second hand-butiker mer attraktiva.

– Jag tror att när det började öka i pris märkte vi som alltid handlat second hand det men inte de nya kunderna, för de kunde köpa mer high-end märken som säljs på Plick till exempel. Alltså de som började använda second hand handlade redan dyrt sedan tidigare så butikerna vann nog på att höja priserna, säger hon.

Allt fler handlar second hand men konkurrensen växer kraftigt när vanliga butiker öppnar upp egna. Klädbutiker som H&M har skapat Afound och märket Monki har avdelningen Pre-loved.

– Vissa butiker har tagit in second hand bland sina nyproducerade plagg, då kan folk också se vad second hand kan vara, det är sådana grejer som kommer att göra att folk ser vilken potential det har, säger Maya.

”Handla bara det du behöver”

Microtrender är trender som varar en kort period och sedan blir helt irrelevanta. På grund av sociala medier som Tiktok och Instagram är dessa microtrender mer frekventa än tidigare och skapar en press bland ungdomar att passa in med att bära relevanta modeplagg. Med hjälp av second hand har ungdomar kunnat köpa i kapp dessa trender för ett billigare pris än nyproducerad.

– I vintras var Isabel Marant-skorna populära igen och de trendade första gången runt 2014. Jag köpte dem på Plick för 2000 kronor medan de nyproducerade från butiken hade kostat 5000 kronor minst. Jag tror att det är denna möjlighet att kunna hänga med fast att man inte behöver köpa det dyraste som andra har börjat fatta. Men det är nog miljötänket som har dragit in nya kunder, annars hade folk köpt second hand hela tiden men vikten av att vi ska rädda planeten är nog tyngre än att hänga med på trenderna, säger Maya.

På Sellpy kan man för varje köp se hur mycket vatten och koldioxid-utsläpp man har undvikit och allt fler influencers trycker på att man gör vår miljö en tjänst. Klädindustrin har en av de produktioner som drabbar miljön mest negativt, det kräver resurser som vatten, kemikalier och energi vilket orsakar utsläpp i luften, på marken och förorenar sjöar och hav. Förutom föroreningarna ökar även risken för materialbrist över hela världen.

– All nyproduktion belastar miljön därför borde man undersöka om det man behöver går att köpa second hand. Handla inte mer än du behöver och har råd med oavsett om du handlar nytt eller begagnat, säger Viktoria Fredholm, vägledare på Konsumentverket.

Sellpys hemsida som förklarar hur mycket vatten och CO2 som sparas vid köp.
Egen ekonomi

Under 2021 skrev Konsumentverket en rapport som beskrev ungdomars ekonomiska situation och förutsättningar till skulder. I rapporten framgår att det konsumtionsmönster där fler e-handlar och väljer att delbetala driver på skuldutvecklingen. Det är många unga vuxna som tar olika typer av konsumtionslån och som väljer en avbetalningsplan med Klarna för att köpa allt ifrån en tröja till en telefon.

– Inflationen är superbra, det kommer göra att vi saktar ner vårt köp av fast fashion för att man inte har råd att lägga pengar på nya kläder så man kommer att vänta ut trender, säger Maya.

Redaktionen har pratat med Viktoria Fredholm där hon har angett Konsumentverkets bästa tips till ungdomar för att de inte ska överkonsumera.

  • Upprätta en budget och håll fast vid den. Använd gärna vår budgetkalkyl eller läs mer i vår publikation Koll på pengarna.
  • Betalar du mot faktura (kreditköp) se till att betala av din skuld snarast möjligt så att ditt köp inte blir onödigt dyrt.
  • Har du problem med att betala dina skulder eller om du vill ha hjälp med att upprätta en budget, ta hjälp av budget- och skuldrådgivningen i kommunen.
  • Det är skillnad på personlig stil och trender. Gå inte på all marknadsföring. Har du svårt att motstå köp kan en god idé vara att tacka nej till reklam.
  • Satsa på kvalité före kvantitet när du måste handla nytt.
Stoltheten som bärs

I det stora hela har second hand en positiv påverkan på miljön, det skapar även en möjlighet för ungdomar att köpa plagg från olika decennier av modetrender vilket gör det lättare att hitta sin egen stil och motverka pressen som trender sätter. Det skapar också en möjlighet att handla för lite pengar.

– Innan var det något jag skämdes över när jag fick second handplagg från min mamma medan idag kan jag säga att jag fyndade något för 10 kronor från en loppmarknad typ. Influensers har öppnat upp folks ögon om begagnat, att det inte är något äckligt. Vi som handlade redan innan har blivit mer öppna med det för nu vet alla att det inte är att man köpt något på rea utan man räddar klimatet och gör en bra vinst för pengarna, säger Maya Arvo.

Text och foto: Sitimiya Melka

Jätteenkät: Vad oroar dig?

Läs mer